pondělí, 27. března 2023, 00:19
Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny (KARIM) Fakultní nemocnice Olomouc chce pomoci pacientům, kteří procházejí nepříjemnou etapou po umělém spánku, pomocí pacientských deníků.
Představte si, že utrpíte vážný úraz a strávíte několik dní nebo dokonce týdnů v umělém spánku. Po probuzení si nevzpomenete na nic. V hlavě se vám honí několik scénářů toho, co se stalo, co se vám bez vašeho vědomí dělo a proč se nyní cítíte tak, jak se cítíte. Cítíte se smutně a propadáte se do úzkostných stavů. V noci vás trápí noční můry a nevíte, proč se vám to děje. Lidem, kteří procházejí touto nepříjemnou etapou, chce pomoci Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny (KARIM) Fakultní nemocnice Olomouc. Na podzim loňského roku začali na Jednotce intenzivní a resuscitační péče (JIRP) využívat tzv. pacientské deníky.
"Pro záznam stěžejních událostí a situací, které se týkaly pacientů v umělém spánku, jsou používány pacientské deníky. Tyto deníky pomáhají pacientům porozumět tomu, co se stalo, když byli kriticky nemocní, a zároveň jim umožňují vyrovnat se s bludnými vzpomínkami, jako jsou halucinace a noční můry, což jsou časté psychické problémy po kritické nemoci," vysvětluje všeobecná sestra Radka Krohmerová, která iniciovala zavedení pacientských deníků na JIRP KARIM. Cílem není poskytnout odbornou charakteristiku diagnózy nebo jednotlivých vyšetření. "Ošetřující personál nebo rodina zapisují pacientovy prožitky, například při probuzení, jeho pokroky v rehabilitaci a léčbě nebo reakce na bazální stimulaci," dodává Krohmerová. Zapisování není omezeno jasně danými pravidly a může obsahovat kresby a obrázky.
Vedení deníku končí současně s ukončením hospitalizace na klinice. Pacient má poté možnost si deník vyzvednout, ale není to povinnost. "Je to na něm. Chceme mu ponechat prostor, aby si rozmyslel, jestli o deník stojí a zda bude pro něj přínosem," vysvětluje všeobecná sestra. Pokud se pacient rozhodne s deníkem pracovat i po propuštění z nemocnice, je pro zdravotnický personál velmi důležitá zpětná vazba. "Proto jsme vytvořili dotazník, který pacient s odstupem času vyplní. Z dotazníku chceme především zjistit, zda byl pro pacienta deník užitečný, ale také je pro nás inspirací pro zlepšení vedení deníku," objasňuje Krohmerová.
Po loňském listopadu si svůj deník vyzvedli pouze dva pacienti, protože tuto metodu zatím nezná mnoho lidí. Zdravotníci z JIRP KARIM zatím nechtějí hodnotit účinnost této metody, ale vědí, že se v mnoha zemích světa praktikuje již delší dobu a s úspěchy. Na konferenci se dozvěděli o této metodě a přišla jim jako skvělý nápad, protože věří, že pokud pomůže alespoň některým pacientům, má smysl ji dále rozvíjet.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.