sobota 23. listopadu 2024 Klement

Zeman: Tunel pod Červenohorským sedlem musí být napojen na Polsko

Dlouho plánovaná stavba tunelu pod Červenohorským sedlem, který by spojil odlehlé Jesenicko s ostatními regiony kraje a země, má podle prezidenta Miloše Zemana smysl pouze při kvalitním napojení horského okresu na silniční síť v Polsku. Zeman dnes při návštěvě Olomouckého kraje řekl, že bude o projektu tunelu informovat polského prezidenta Bronislawa Komorowského, s nímž se sejde v dubnu.

Zeman dnes krajským zastupitelům řekl, že o projektu tunelu pod Červenohorským sedlem diskutoval s odborníky i zástupci místních samospráv už před lety. Experti tehdy upozornili, že plánovaný tunel bude končit v Jeseníku, což je podle Zemana základní protiargument hovořící v neprospěch této velké dopravní stavby za několik miliard korun.
   

"Kdyby se ale podařilo dohodnout s Polskem o pokračování této trasy a dokonce se ji podařilo zařadit do transkontinentálních sítí, které nás ze severu a jihu obcházejí, tak by tento projekt měl smysl. V okamžiku, kdy skončí v Jeseníku a nebude pokračovat dál, tak je to velmi silná námitka proti stavbě tohoto tunelu," uvedl Zeman.
  

Stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem by podle Zemana mohl pomocí projekt EU zaměřený na budování transevropských dopravních sítí. "Máme teď velmi dobré vztahy s Polskem a při nejbližším setkání s polským prezidentem jsem
velice připraven na tuto otázku upozornit, protože o kanálu (Dunaj-Odra-Labe) jsem ho už přesvědčil. Nicméně znovu opakuji, že to musí být projekt, který nás spojí s Polskem," řekl prezident.
  

Zeman připomněl, že už před lety se náklady na stavbu tunelu pod Červenohorským sedlem odhadovaly na 3,5 miliardy korun. "Dnes kvůli inflaci poněkud vzrostly," podotkl. Společnost Lesostavby usilovala o vybudování tunelu od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat statut veřejně prospěšné stavby a jen u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. Stavbě tunelu je nakloněna krajská samospráva, s projektem naopak od počátku nesouhlasili ochránci přírody.
   

Horskému okresu Jeseník, který dlouhodobě sužuje vysoká nezaměstnanost, by podle Zemana pomohly investice do dopravní infrastruktury. Zmínil například železniční trať ve Vidnavě. "Když tam ta síť nebude dobudována, tak jak tam chcete dostat zahraniční investory. Jak chcete, aby tam lidé jezdili za prací, když jenom dojížďkou ztratí dvě či tři hodiny denně," míní Zeman.
   

Velkým přínosem pro Olomoucký kraj, ve kterém je třetí nejvyšší nezaměstnanost v ČR, by podle Zemana byla stavba kanálu Dunaj-Odra-Labe, jehož plánovaná trasa vede i tímto regionem. Zeman je velkým zastáncem průplavu a upozornil, že na stavbě by 15 let pracovalo 60.000 lidí. "Plně respektuji i argumenty proti této stavbě. Domnívám se, že řešením by bylo zpracování solidní studie proveditelnosti," podotkl prezident. 
   

S výstavba kanálu nesouhlasí komise Akademie věd pro životní prostředí. Ministerstvo dopravy si chce zadat studii zaměřenou na ekonomickou efektivitu průplavu.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.