úterý, 19. února 2019, 10:00
Osm desítek billboardů bylo dosud odstraněno z ochranného pásma silnic první třídy v Olomouckém kraji, které dříve lemovaly přibližně čtyři stovky reklamních ploch.
Hejtmanství od podzimu 2017 zjišťuje vlastníky těchto billboardů a vyzývá je k jejich odstranění. Někteří majitelé billboardů se ale snaží jejich likvidaci co nejvíce oddálit řekl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu Ladislav Růžička. „Odstraněno je zhruba osmdesát billboardů a rozesláno bylo sto padesát výzev," uvedl Růžička.
Likvidace billboardů u silnic první třídy je podle Růžičky administrativně značně náročná a hejtmanství na tuto činnost nemá vyčleněny speciální pracovníky. I když krajský úřad dohledá vlastníka billboardu a vyzve ho k odstranění reklamní plochy u silnice první třídy, tak podle Růžičky ještě není zdaleka vyhráno. Majitelé často volí zdržovací taktiku a například oznámí, že už plochu prodali či pronajali. Úředníci pak musí informace o vlastnících billboardu znovu pracně ověřovat.
„Často se k jedné reklamě musíme i několikrát vracet," podotkl Růžička. Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od září 2017. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a padesát metrů od silnic první třídy. Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů a jejich organizací.
Pokud majitelé billboardů výzvu neuposlechnou, tak krajský úřad poutače zakryje a jejich případné odstranění bude mít na starost Ředitelství silnic a dálnic ČR. Náklady by měly být účtovány vlastníkům billboardů. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku bylo na podzim 2017 zhruba 25 tisíc reklamních poutačů.