pondělí, 3. července 2017, 10:30
Tucet premiérových titulů nabídla právě skončená sezona v Moravském divadle Olomouc. Sezona velmi úspěšná, nutno dodat, neboť většina nových inscenací se okamžitě zařadila mezi divácké hity. Olomoucké divadlo s přehledem překročilo stotisícovou hranici návštěvnosti a s tím vzrostly také tržby.
Soubor baletu se může pochlubit Cenou Thálie i úspěchy v zahraničí, soubor činohry nabídl pod novým vedením divácky atraktivní komedie i dramata a soubor opery a operety má kromě jiného na kontě i historicky první uvedení opery Řecké pašije v Olomouci.
Průměrná návštěvnost představení za sezonu činí 76 procent, tedy o dvě procenta více ve srovnání se sezonou minulou, Do Moravského divadla zavítalo v průběhu sezony více než 102 tisíc diváků (vloni přes 95 tisíc). Vzrostly i tržby, loňských téměř 18 milionů korun se v této sezoně podařilo o jeden milion překonat. „Není větší radosti, než když můžeme večer stanout před vyprodaným hledištěm a smíme se těšit z diváckého zájmu a ohlasu. Stejně jako v předchozích letech chci našim milým věrným divákům poděkovat za přízeň, kterou nám prokazují. Vnímáme ji také jako velký závazek vůči naší početné divácké obci,“ uvedl ředitel Moravského divadla Olomouc Pavel Hekela.
Největší zájem mělo publikum o tituly Sluha dvou pánů, Labutí jezero, Queen – The show must go on a Noc na Karlštejně, z premiér výrazně zaujaly balety Don Quijote a Othello, činoherní tituly Central Park West, Jméno, Mistr a Markétka a Robin Hood a revuální opereta Hledám děvče na boogie woogie.
Pro činoherní soubor byla sezona 2016/2017 první pod novým uměleckým vedením. Michaela Taranta vystřídal v roli šéfa souboru Roman Vencl. „Asi největší radost mám z toho, že žádná z šesti premiér, které jsme letos uvedli, neskončila propadákem. Ke všem novým titulům si diváci našli cestu a hned čtyři z nich - Robin Hood, Mistr a Markétka, Jméno a Central Park West - jsou od svých premiér v podstatě neustále vyprodané. Souboru činohry se o několik nezanedbatelných procentních bodů zvedla návštěvnost a podařilo se nám sehnat nové, vynikající herečky a herce, kteří od příští sezony posílí náš soubor To jsou asi ty největší radosti, kvůli kterým se těším, až se do toho po prázdninách vrhneme znovu,“ sdělil Vencl. Na konci letošní sezony se s olomouckou činohrou rozloučili Vendula Fialová (nové angažmá pražském Divadle pod Palmovkou ) a Vojtěch Lipina (nové angažmá v ostravské Komorní scéně Aréna). Na uvolněné posty přijdou Vendula Nováková, která má za sebou angažmá v šumperském divadle, a Lukáš Červenka, který do Olomouce přichází z ostravského Divadla loutek. „Jako zástup za mateřskou dovolenou Lenky Kočišové nastupuje Natálie Tichánková, která má vystudovaný muzikál na brněnské JAMU, a novou posilou je i čerstvý absolvent ostravské konzervatoře Marek Pešl. Úvazek po Aničce Stropnické, která odchází do Prahy na volnou nohu, přebírá Kristýna Krajíčková,“ vyjmenoval Vencl.
Soubor opery a operety bodoval v uplynulé sezoně u laické veřejnosti i u odborné kritiky. „Obě operetní inscenace, které jsme nabídli, jsou krásné a vydařené. Hledám děvče na boogie woogie je úsměvnou komedií, o kterou je od premiéry obrovský zájem. Jsem rád, že se diváci na představení dobře baví. Země úsměvů patří mezi top operety a naše inscenace je obrazem toho, že jde o velké, krásné a působivé dílo. Jsem rovněž pyšný na nové operní tituly. Pucciniho Bohéma je v našem nastudování na evropské úrovni po stránce scénické i interpretační. Řecké pašije Bohuslava Martinů byly v Olomouci uvedeny poprvé v historii a mohu s hrdostí říct, že šlo o uvedení jedinečné a originální. Už se těším na podzimní představení v Praze v rámci festivalu Opera 2017. Mám z celé práce v uplynulé sezoně velkou radost a jsem na náš soubor pyšný,“ shrnul umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald. Radost mu přinesly také nominace na prestižní Ceny Thálie, do nichž se probojovali sólisté opery a operety Moravského divadla Ondřej Koplík (za ztvárnění Vévody z Mantovy v olomoucké inscenaci Verdiho opery Rigoletto), David Szendiuch (za ztvárnění Attily ve stejnojmenné opavské inscenaci Verdiho opery) a Martin Štolba (za ztvárnění Papagena v olomoucké inscenaci Mozartovy opery Kouzelná flétna).
Baletní soubor Moravského divadla se v uplynulé sezoně těšil ze zisku prestižní Ceny Thálie. Získala ji primabalerína Yui Kyotani za ztvárnění Kitri v nové inscenaci Don Quijote. „Jsem moc šťastný a přeji Yui toto ocenění z celého srdce. Zaslouží si jej nejen za to, s jakou bravurou zvládla tuto technicky náročnou úlohu, ale i za všechny její předchozí krásné role v Moravském divadle,“ zdůraznil umělecký šéf souboru Robert Balogh. Vedle zmíněné inscenace Don Quijote v choreografii Hany Vláčilové nabídl soubor další taneční adaptaci díla Williama Shakespeara – po Macbethovi, Snu noci svatojánské a Romeovi a Julii přišel tentokrát na řadu Othello. „Při letmém zhodnocení uplynulé sezony lze říct, že byla opět velmi úspěšná. Zcela neoddiskutovatelné jsou úspěchy našeho souboru na domácích i zahraničních scénách, které se neustále stupňují. Oceněním našich snah je pak Cena Thálie pro Yui Kyotani. Soubor absolvoval tradičně vřele přijaté zimní turné v Německu, výhledově máme namířeno představit naše balety do Polska, Estonska a Litvy,“ shrnul Balogh.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.