úterý, 25. dubna 2017, 10:30
O Olomouci jako městě kultury se mluví asi dlouho, ale teď přišla Univerzita Palackého se zajímavým projektem, který kulturní a kreativní průmysl přesně zmapoval. Projekt kreativní Olomouc je výsledkem roční práce desetičlenného týmu. Ten mimo jiné zjistil, že kreativní a kulturní průmysl má v Olomouci 1211 subjektů, zaměstnává kolem pěti tisíc lidí a tvoří obrat téměř pět miliard korun.
Olomouc není prvním městem, které má v Česku kreativní mapu, ale výzkumníci se zde jako první řídili novou metodikou ministerstva kultury. Krásným výstupem analýzy je i mapa města, na které jsou rozmístěny subjekty kreativního průmyslu rozlišené barevně podle odvětví. Jejím autorem je Rostislav Nétek z katedry geoinformatiky.
Výsledek studie je důležitou zpětnou vazbou pro město a zároveň zdroj informací o olomoucké kultuře, který může významně přispět k jejímu dalšímu rozvoji. „Zjištěné informace o existenci a počtu aktivních subjektů i o jejich ekonomickém přínosu slouží k lepšímu porozumění potřebám v daných odvětvích a také k cílenější podpoře aktivit, které ve městě vyvíjejí. Využití výsledků analýzy pro město spatřuji aktuálně zejména v procesu přípravy a tvorby strategického plánu města, v němž jeden z jeho pilířů nese název Konkurenceschopná a kreativní Olomouc,“ sdělil náměstek primátora města Olomouce Aleš Jakubec, v čem vidí potenciál mapy kreativity.
Výzkumníci přišli na řadu zajímavých zjištění. Například v odvětví Litaratura, knihy a tisk působí na 300 subjektů. Velkou část z toho tvoří překladatelé, ale v tomto odvětví působí také kolem třiceti spisovatelů a básníků. Také Hudební odvětví má na kulturní Olomouci velký podíl. Několikrát do roka zde vystupuje kolem osmdesáti kapel. Významnou roli má i odvětví Architektury, které tvoří podobu města. Důležitým zjištěním studie bylo, že subjekty z kreativních odvětví mají velký zájem podílet se na řešení nejpalčivějších veřejných problémů a zlepšovat tak Olomouc pro její obyvatele a návštěvníky.
Ze studie mohou těžit i střední a vysoké školy a aktualizovat podle ní výukový plán, nebo otevřít nové obory. „Zjistili jsme například, že velmi silným odvětvím je Vývoj softwaru. Olomoučtí vývojáři velkou část své produkce dokáží uplatnit na zahraničních trzích jak v EU, tak v USA nebo Číně a Rusku. Současně ale z naší analýzy vyplývá, že právě tento segment velmi silně postrádá ve městě kvalifikované zaměstnance, včetně absolventů,“ vysvětlil vedoucí mapovacího týmu z Univerzity Palackého Radek Palaščák.
Podrobné výsledky studie najdete na internetové adrese kreativniolomouc.cz
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.