čtvrtek 28. listopadu 2024 René

Co by přinesl jednotný digitální trh v Evropě? Ve spolupráci univerzit vyšla studie Digital Peripheries

Letos v květnu vyšla publikace o problematice dostupnosti filmů a televizních seriálů v rámci nabídky streamovacích služeb, která upozorňuje na přínos i rizika jednotného digitálního trhu.

Knihu připravili Pavel Zahrádka a Petr Bilík z Univerzity Palackého v Olomouci, Petr Szczepanik z Univerzity Karlovy a Jakub Macek z Masarykovy univerzity v Brně. Nese název Digital Peripheries a vyšla jako open access, což znamená, že je volně dostupná k přečtení. 

Její hlavní téma představují možnosti a rizika pro malý trh v rámci audiovizuálního průmyslu z hlediska vytvoření jednotného digitálního trhu v Evropě. Ten doposud v souvislosti s přeshraniční dostupností děl, která jsou chráněná autorskými právy, neexistuje. 

„Například spotřebitelé žijící v Česku si nemohou předplatit streamovací služby, které jsou nabízeny spotřebitelům v jiných členských státech Evropské unie. Od vlastní kultury tak zůstávají odříznuti migranti, kulturní a jazykové minority, studenti na zahraničních pobytech či zájemci o cizí jazyk a kulturu,“ vysvětluje Pavel Zahrádka z katedry divadelních a filmových studií FF UP.

Ačkoli Evropská komise jednotný digitální trh nemá, český a slovenský filmový průmysl je do jisté míry sjednocený. „Na příkladu česko-slovenského trhu lze proto experimentálně studovat příležitosti a hrozby jednotného trhu pro celý evropský kulturní a politický prostor,“ dodává Zahrádka.

Publikace zahrnuje texty českých, ale i zahraničních autorů jako například Julie Redy, bývalé poslankyně Evropského parlamentu, která si všímá dopadů jednotného digitálního trhu na jazykové menšiny a kritizuje reformy autorského práva pro jednotný digitální trh. 

„Další autoři jako Radim Polčák, Rudolf Leška, Ramon Lobato nebo Aram Sinnrech se věnují chování mediálních publik na malém trhu s omezenou nabídkou a dostupností streamovacích služeb a právním a obchodním překážkám, které brání lepší přeshraniční dostupnosti filmů z malých trhů. Není žádným tajemstvím, že evropské filmy se na zahraniční trhy dostávají mnohem obtížněji nežli ty americké, a to navzdory možnostem, které přináší digitální trh a nadnárodní streamovací služby typu Netflix,“ říká Pavel Zahrádka.

V neposlední řadě se publikace zaobírá otázkou vztahu mezi ochranou a otevřeností malého trhu z kulturně politické perspektivy v souvislosti se zahraniční produkcí a distribučními společnostmi jako Netflix, Amazon nebo Google.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto zurnal.upol.cz

Štítky publikace, kniha, digitální trh, audiovizuální, UPOL

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.