středa 30. října 2024 Tadeáš

V Olomouci začíná Divadelní Flora, nabídne na padesát akcí

Od 8. do 17. května bude v Olomouci na jedenácti městských scénách – za účasti divadelníků ze sedmi evropských zemí – probíhat již 19. ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora. Tisíce diváků tu každoročně navštěvují to nejlepší z činoherního divadla, současného tance, prostor dostávají i performativní umění nebo hudební produkce. Ani letos tomu nebude jinak, připraveno je více než padesát akcí.

Festivalové diváky pozveme tradičně do hlediště Moravského divadla a Divadla na cucky, do klubu S-Cube, Jazz Tibet Clubu, Uměleckého centra Univerzity Palackého a celé řady dalších olomouckých lokací,“ uvedl ředitel Divadelní Flory Petr Nerušil. Jedna z nejprestižnějších českých divadelních přehlídek zaměří svou pozornost na tvorbu předních slovenských scén, pražského Divadla Na zábradlí (čerstvě oceněného Cenou divadelních kritiků jako Divadlo roku 2014) či režiséra Jiřího Havelky; tradiční součástí festivalového programu je i letos dramaturgická linie Visegrad Performing Arts. „Naplánovány jsou mj. tři premiéry, dva workshopy, pohádka, debaty s tvůrci nebo večerní DJ sety. Specialitou je bytové divadlo,“ doplnil výčet Petr Nerušil.

Po několikaleté odmlce se v rámci programu Divadelní Flory do Olomouce opět vracejí přední slovenské činoherní scény. Exkluzivní programová linie Fokus: Slovensko prezentuje čtyři tituly režisérů tří různých generací – Romana Poláka, Rastislava Balleka a Lukáše Brutovského – v podání čtyř renomovaných souborů. Inscenace Hauptmannových Potkanů (Divadlo Andreja Bagara, Nitra), Ostrovského Lesa (Slovenské komorné divadlo, Martin), Gindlova Karpatského thrilleru (Slovenské národné divadlo, Bratislava) a Ibsenova Rosmersholmu (Divadlo Aréna, Bratislava) patří k nejvýraznějším slovenským divadelním počinům minulých sezon. „Festivalový divák může tento elitní slovenský výběr zhlédnout během čtyř po sobě jdoucích dnů – v první polovině 19. Divadelní Flory,“ doplnil Petr Nerušil.

Necelý týden po pražské světové premiéře uvedla loňská Flora (v rámci programové sekce Jak bylo důležité míti Havla) inscenaci Velvet Havel. Autorský titul Divadla Na zábradlí získal letos v březnu Cenu divadelních kritiků v kategorii Inscenace roku 2014, oceněni byli rovněž jeho protagonisté – Miloslav König a Marie Spurná. Jejich domovská scéna si ze slavnostního večera nakonec odnesla úplně všechny výroční ceny a stala se Divadlem roku. Olomoucká přehlídka nabízí letos reprezentativní průřez aktuální tvorbou Divadla Na zábradlí, které se v olomouckém klubu S-Cube – od neděle 10. do středy 13. května – představí hned sedmkrát s inscenacemi Báby, Šílenství, Požitkáři (Cena divadelních kritiků pro scénografa Marka Cpina) a Cizinec, pod nimiž jsou režijně podepsáni Anna Petrželková (Cena divadelních kritiků v kategorii Talent roku), Jiří Havelka a Jan Mikulášek. „Návštěvníci Divadelní Flory mohou během posledních čtyř ročníků soustavně sledovat vývoj aktuálně nejprogresivnějšího českého divadla. Letos jim nabídneme i možnost si s jeho tvůrci osobně popovídat,“ upozornil Petr Nerušil; v programu 19. Flory nechybí otevřené setkání a diskuze se souborem.

Dvakrát se v minulosti Divadelní Flora zaměřila na tvorbu výrazných tuzemských inscenátorů. V roce 2012 nabídla režijní profil Jana Mikuláška, loni pak Daniela Špinara. Mikulášek se stal o rok později kmenovým režisérem Divadla Na zábradlí, Špinar byl půl roku po své festivalové retrospektivě jmenován uměleckým šéfem činohry pražského Národního divadla. Tentokrát se režijní osobností přehlídky stane Jiří Havelka – jedna z nejvšestrannějších person českého „divadelního světa“. Pětatřicetiletý režisér, herec (divadelní i filmový), autor, příležitostný moderátor a hudebník, vedoucí Katedry alternativního a loutkového divadla pražské DAMU působil v posledních letech na celé řadě tuzemských scén. Divadelní Flora letos představí čtveřici žánrově odlišných Havelkových inscenací, jež vznikly v rámci spolupráce s činoherním repertoárovým divadlem (Divadlo Na zábradlí – Šílenství), ansámblem alternativního Divadla Drak (Poslední trik Georgese Mélièse), studenty pražské DAMU (11:55 – Regulace intimity) i tanečníky sdruženými kolem skupiny VerTeDance (Korekce). „Záměr je dělat živé divadlo, divadlo, které nenechá diváka pasivním. A v jaké se nachází kategorii či žánru už je vedlejší,“ okomentoval svoji pestrou tvorbu Jiří Havelka a k olomoucké přehlídce podotkl: „Flora má několik jedinečností – mimo jiné dramaturgickou profilaci a nádherné prostory.“

Zdroj: Divadelní Flora

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.