sobota 23. listopadu 2024 Klement

Město zahájilo v Namiru testovací provoz nové dopravní ústředny

Město Olomouc spustilo testovací provoz nové dopravní řídící ústředny, která přinese komfort pro všechny typy dopravy. Koordinovaným řízením křižovatek umožní lepší řízení dopravního provozu ve městě, včetně možnosti úpravy signalizačních plánů podle aktuálních událostí či mimořádných situací. Součástí bude i mobilní aplikace pro předávání informací 
z městského dopravního centra všem řidičům.

„Stávající ústředna byla pouze dohledová a téměř na hranici své životnosti i kapacity. Nové řídící dopravní centrum bude umět reagovat na aktuální situaci a upravit například světelnou signalizaci podle předem připravených scénářů. Výsledkem bude lepší průjezdnost městem,“ uvedl náměstek primátora Aleš Jakubec.

Systém dopravního centra se skládá z inteligentního ovládání světelných křižovatek, monitoringu obsazenosti parkovišť pro veřejnost, možnosti připojení dohledových kamer, ovládání proměnných značek a dalších dopravních technologií, které jsou propojeny prostřednictvím Smart city aplikace Invipo. „Ta patří ke světové špičce v oboru a Olomouc se tak stane dalším městem s chytrým řízením dopravy,“ řekl za dodavatele ústředny Ivo Gajdošík.

Celkem bude k nové ústředně připojeno všech 42 světelných křižovatek. Dopravní situaci budou v reálném čase sledovat operátoři na velkoplošných obrazovkách. „Dopravní centrum připraveno pro sběr dat a řízení telematických zařízení, které magistrát města plánuje nasadit v následujících letech,“ objasnil Martin Luňáček, vedoucí oddělení koncepce veřejné infrastruktury a dopravního inženýrství, pod které projekt spadá.

Město Olomouc má dlouhodobou vizi, jak zlepšit dynamické řízení dopravy. „Systém bude mít vlastní webový portál a mobilní aplikaci, kde lidé získají přehled o aktuální dopravní situaci ve městě, aktuální poloze vozidel MHD nebo volných parkovacích plochách
s možností navigace,“
popsal náměstek Jakubec.

Kromě okamžitého zlepšení dopravy by se měl systém vyplatit i dlouhodobě. Díky nasbíraným anonymním datům o hustotě a směrovosti provozu ve městě bude možné například lépe plánovat trasy MHD nebo objížďky během rekonstrukcí. V neposlední řadě se očekává dopad na zlepšení kvality ovzduší díky nižším emisím. 

K ostrému spuštění ústředny by mělo dojít za rok. Cena dopravní ústředny byla zhruba 30 milionů korun, z toho 85 procent nákladů pokryla dotace Evropské unie v programu Integrované teritoriální investice (ITI).

Foto Blanka Martinovská (olomouc.eu) | Zdroj olomouc.eu

Štítky doprava, ústředna, Namiro

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.