pátek, 22. ledna 2021, 11:00
Státní fond dopravní infrastruktury letos do Olomouckého kraje pošle více než 225 milionů korun na opravu silnic. Peníze jsou určeny pro silniční komunikace ve vlastnictví Olomouckého kraje, o které se stará jeho správa silnic. Sdělil to hejtmanův náměstek Michal Zácha (ODS).
„Komunikace 2. a 3. tříd v Olomouckém kraji byly ze strany státu dlouhodobě podfinancované, kraj je tak převzal ve špatném stavu. Peníze z fondu nám pomohou na několika místech současnou situaci výrazně změnit k lepšímu," uvedl Zácha.
Krajský správce silnic dotace využije na pět investičních akcí. Největší je rekonstrukce silnice mezi obcemi Troubky a Vlkoš na Přerovsku. Úsek v délce 4,6 kilometru počítá se stavebními pracemi přímo v Troubkách a pak také v okolí obou obcí, s výjimkou území za hranicemi Zlínského kraje.
Výsledná cena rekonstrukce této silnice vzejde až z výběrového řízení, které by mělo skončit za několik týdnů. Podle Záchy zřejmě překročí 100 milionů korun. „K dalším akcím budou patřit práce na silničním spojení Hanušovic a Rudy, okružní křižovatka v Mohelnici nebo průtah Mezicemi, které patří k Náklu," dodal Zácha.
Správa silnic Olomouckého kraje chce letos pokračovat také v investičních akcích, na které přispívá Evropská unie prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu. Na připraveném seznamu je například komunikace 2. třídy mezi Medlovem a Uničovem na Olomoucku, další etapa rekonstrukce silnice II/448 Laškov - Kandia na Prostějovsku a oprava betonových úseků komunikace 2. třídy, která vede Oderskými vrchy od dálnice u Velkého Újezdu do obce Potštát na Přerovsku.
Pokračovat budou také už dříve zahájené akce, mezi které se patří rekonstrukce průtahů obcemi Všechovice, Skrbeň, Určice a Alojzov nebo oprava mostu v Opatovicích na Přerovsku.
Olomoucký kraj vlastní zhruba 3100 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, které jsou značně zanedbané. Odborníci už dříve odhadli, že jejich oprava bude stát přibližně 25 miliard korun. Kraj ročně do jejich rekonstrukce a údržby investuje asi miliardu korun. Ministerstvo dopravy finančně podpořilo obnovu krajských silnic v Olomouckém kraji poprvé v roce 2015, a to dotací 280 milionů korun. Finanční podporu získal kraj i v následujících letech.
Předchozí investice do opravy silnic značně zatížily krajský rozpočet. V letech 2006 až 2014 Olomoucký kraj kumuloval úvěry 4,6 miliardy korun, které si vzal na opravy silnic a další investice spolufinancované z fondů EU. Zadlužení kraje bylo tehdy podle údajů ministerstva financí nejvyšší v zemi.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.