sobota, 24. října 2020, 14:00
Tři největší železniční dopravci v Česku se spojili a žádají vládu o dočasné prominutí poplatku za dopravní cestu. Pomoc je podle nich klíčová pro fungování základní dopravní obslužnosti a páteřní dopravní infrastruktury v České republice. Podobnou pomoc osobní železniční dopravě již oznámilo například Rakousko nebo Francie a ve svém nařízení ji doporučuje také EU.
Zástupci železničních dopravců České dráhy, Leo Express a RegioJet se společně obrátili dopisem na předsedu vlády ČR Andreje Babiše a vicepremiéra a ministra dopravy Karla Havlíčka s žádostí o podporu osobní železniční dopravy.
Osobní železniční doprava je jedním ze sektorů nejvíce postižených opatřeními přijatými v souvislosti s pandemií COVID 19. Škody dosahují na straně dopravců řádu miliard korun. Jedná se přitom o dopravní páteř České republiky, o všechny typy spojů – provozované na objednávku státu, krajů i na komerční riziko dopravců.
Dopravci požádali, aby stát v současné tíživé situaci přistoupil k transparentní nediskriminační podpoře směřované do celého sektoru osobní železniční dopravy a na období zásadních ekonomických dopadů způsobených pandemií schválil úlevu všem dopravcům na poplatku za dopravní cestu. Ten dopravci platí státu za použití kolejové infastruktury.
I přes pokles cestujících zajišťovali dopravci spoje i během největších omezení při jarní vlně epidemie, tržby jim při tom spadly až o 90 procent. Železniční dopravci se tak kvůli markantnímu poklesu poptávky a tržeb z důvodu státem nařízených opatření zařadili mezi nejvíce ekonomicky zasažené subjekty v ČR.
„Škody v řádech miliard korun, které v celém sektoru železniční dopravy vznikly dopravcům během tzv. první vlny, se jen extrémně obtížně dařilo sanovat z rezerv dopravců – a to do doby, než přišla druhá vlna pandemie a s ní spojená další opatření ze strany státu. Tato opatření, která logicky mají omezit pohyb obyvatel v době pandemie, nicméně dále prohloubí ztráty dopravců. Na fungování systému železniční dopravy v ČR budou mít fatální dopad. Výrazné škody způsobuje dopravcům také pokles poptávky a omezení, která se dotýkají mezinárodní přepravy,“ uvedli dopravci důvody žádosti ve svém dopise.
Pomoc při řešení ekonomických škod způsobených v osobní železniční dopravě pandemií snížením nebo odpuštěním poplatku za dopravní cestu iniciovala ve svém nařízení také Evropská komise. Aktuálně ke snížení poplatků za infrastrukturu již přistoupilo například sousední Rakousko, Francie či Itálie. Právě postup Rakouska je situaci v České republice nejbližší a pomáhá služby pro cestující v dopravě zachovat i během opatření, s účinným omezením drastických dopadů na dopravce. Prominutí nebo snížení poplatků za dopravní cestu je jednoduchým, rychlým a účinným nástrojem, jak pomoci dopravcům a zajistit tak funkční dopravu jak v době pandemie, tak i po jejím odeznění.
„Fungující železniční doprava je pro Českou republiku kritická infrastruktura, která je klíčová pro fungování ekonomiky. Zaměstnává desítky tisíc zaměstnanců, zajišťuje dopravu do zaměstnání a je zásadní také pro fungování českého průmyslu. Je proto v bytostném zájmu České republiky, aby ve chvíli, kdy stát realizuje a zvažuje pomoc celé řadě jiných odvětví, zajistil přímou podporu železniční dopravy, na jejímž fungování stojí celý systém veřejné dopravy,“ apelují v dopise železniční dopravci.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.