Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekstředa, 14. října 2015, 10:47
Ranní mrazíky volají po obutí automobilu do zimních pneumatik. Pneumatika označená tzv. alpským symbolem by měla být zárukou kvalitních vlastností i za zimních teplot. Na zastavení vozidla jedoucího na zimních pneumatikách ojetých na zákonné minimum potřebujeme brzdnou dráhu o 50 % delší. Rozdíl délky brzdných drah mezi jednotlivými modely pneumatik může být až třetinový.
Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak více náchylný ke smyku. „Nekvalitní obutí tak významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla. Na to by měli pamatovat i řidiči, kteří využívají zákonné možnosti na zimu nepřezouvat,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav povrchu vozovky.
Za zimní jsou považovány pneumatiky označené symbolem M+S. V zásadě se jedná o pláště, které především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce zaručují lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy. Není zde však automatická záruka, že budou mít žádoucí vlastnosti i při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období. „Přední výrobci pneumatik proto používají pro pneumatiky určené pro náročný zimní provoz zvláštní, tzv. alpský symbol. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M+S,“ upřesňuje Budský.
Pro řidiče osobních automobilů platí, že musí mít předepsané zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Tato povinnost se však nevztahuje na pneumatiku použitou na tzv. rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost obouvat do zimních pneumatik přívěsy.
Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nové pneumatiky činí cca 8 mm. Pokud je sjet na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %. Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o nemalých 70 procent. „Svou roli sehrává i to, jaký model pneumatiky je použit. Rozdíl délky brzdných drah může činit až jednu třetinu,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Obecně se pak doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.
Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může být výše pokuty až 2500 korun. Je také dobré seznámit se s podmínkami, za kterých máme sjednáno tzv. havarijní pojištění. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.