čtvrtek, 16. července 2015, 08:57
Prodej SMS jízdenek na městskou hromadnou dopravu v Olomouci od jeho zahájení v září 2012 stále roste. Loni v prosinci si jich lidé koupili rekordní počet, a to 39.350. SMS jízdenek bylo prodáno více než jízdenek zakoupených na poslední chvíli u řidičů tramvají a autobusů.
V září 2012, kdy byl prodej SMS jízdenek zahájen, si jich lidé pomocí mobilních telefonů koupili 9891 a o měsíc později už téměř 16.000 kusů. Prodej rostl i v následujících měsících. Předloni v prosinci DPMO zaznamenal nový rekord, když prodal 31.897 SMS jízdenek, a prodej se postupně zvyšoval také loni. V lednu jich byl prodáno 31.633 a v prosinci si cestující objednali rekordních 39.350 SMS jízdenek.
"Podíl SMS jízdenek k podílu jízdenek zakoupených u řidiče se loni zvýšil o šest procentních bodů z 51 procent v roce 2013 na 57 procent," stojí ve výroční zprávě DPMO. SMS jízdenky se loni na celkovém prodeji jízdních lístků DPMO bez započtení časových kupónů podílely už více než sedmi procenty. Naproti tomu na doplňkový prodej u řidičů připadlo 5,6 procenta jízdenek. Hlavním prodejním kanálem jízdenek zůstaly s polovičním podílem smluvní prodejci. Prostřednictvím automatů byla loni prodána třetina jízdenek.
Pasažéři za jízdenky formou SMS zaplatí v případě základního jízdného 18 korun, o čtyři koruny více než v běžném prodeji například u smluvních partnerů či automatech podniku. Rozdíl DPMO zdůvodnil vyššími náklady na provoz nového systému. SMS jízdenka ale platí o deset minut déle než papírový jízdní doklad a je levnější než při doplňkovém prodeji u řidiče, kde stojí 20 korun.
DPMO, jehož stoprocentním vlastníkem je radnice, se rozhodl zavést SMS jízdenky mimo jiné kvůli žádostem lidí o tuto službu. SMS jízdenky kupují hlavně cestující, kteří nemají drobné mince na nákup papírových lístků v automatech či nastupují na stanicích, v jejichž blízkosti nejsou žádná prodejní místa.
Tržby DPMO z prodeje jízdného loni mírně vzrostly ze 144,6 milionu korun v roce 2013 na 146,8 milionu korun. Tržby příznivě ovlivnila integrace části železniční trati do Krnova v úseku Olomouc-Hlubočky. Na úhradu prokazatelné ztráty město poskytlo podniku dalších 205 milionů korun a pěti miliony korun přispěl krajský úřad.
DPMO loni opět přepravil méně cestujících a pokles byl o něco vyšší než v předchozích dvou letech. Zatímco předloni tramvaje a autobusy DPMO přepravily 52,5 milionu lidí, tak v roce 2014 jich bylo 52,2 milionu. Jízdné v Olomouci loni nezdražilo. Cena základního jízdného v olomoucké MHD naposledy vzrostla v srpnu 2011 o dvě koruny na 14 korun.
DPMO loni provozoval 72 tramvajových vozidel a 78 autobusů. Tramvaje ve stotisícové Olomouci v roce 2014 přepravily 25,568 milionu cestujících a autobusy 26,625 milionu lidí.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.