pátek, 6. září 2019, 20:30
Na 150 milionů z původních 320 milionů korun se snížily kompenzace, které požadují obyvatelé přerovské místní části Dluhonice za stavbu dálnice D1, která zasáhne do jejich obce. Seznam jejich požadavků zástupci přerovské radnice po vzájemné dohodě snížili ze 13 položek na osm, zahrnuje například opravu chodníků, komunikací a stavbu dvou cyklostezek. Seznam, ke kterému loni vyzval Dluhonice premiér Andrej Babiš výměnou za to, že nebudou bojkotovat stavbu D1, město předložilo ministerstvu dopravy. Řešit by jej měla vláda.
„Velmi oceňujeme, že se nové vedení Dluhonic postavilo k jednáním konstruktivně a snaží se s námi i ministerstvem dopravy dohodnout. Snížení částky bylo způsobeno tím, že Dluhoničtí netrvali na všech požadavcích, které byly původně vzneseny, a také díky tomu, že některé z požadavků, jako je například protipovodňový val u Dluhonic, budou řešeny jiným způsobem," řekl dnes novinářům primátor Přerova Petr Měřínský.
Podle představ města by 90 procent kompenzací měla hradit vláda, přerovská radnice se bude podílet na úhradě zbývajících deseti procent. „Původně měl seznam 13 bodů. Postupnou komunikací především s předsedou místního výboru jsme dospěli k tomu, že některé body nejsou realizovatelné a některé budou realizovatelné například Povodím Moravy, takže jsme z něj mohli vyškrtnout protipovodňový val," uvedl radní pro dopravu Tomáš Navrátil.
Hlavní část seznamu kompenzací podle něj zahrnuje opravu či vybudování chodníků, komunikací a veřejného osvětlení nebo výstavbu cyklostezky kolem Prechezy a po nově vzniklém protipovodňovém valu. „Na seznamu je také vybudování nové lávky do Dluhonic a rozvojové území v Dluhonicích," doplnil radní.
Dálniční úsek z Říkovic do Přerova, který má vést přes Dluhonice, je posledním chybějícím úsekem na D1 z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska. Kvůli stavbě D1 kritizovali Dluhoničtí především zásah do jejich zastavěného území. Odklonění dálnice východním směrem a její posunutí zhruba o 150 metrů prosazovali také ekologičtí aktivisté. Babiš loni v listopadu při návštěvě Dluhonic uvedl, že trasa mohla být v minulosti vyprojektována u Dluhonic jinak, zdůraznil však, že začít pracovat na nové by znamenalo zpoždění i prodražení investice o miliardu. Kompenzace od státu by podle něj měly zmírnit dopad stavby.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.