úterý, 10. listopadu 2020, 09:30
Jak, kde a za kolik se bude v Olomouci parkovat? S rozpracovaným návrhem Parkovací politiky města Olomouce, do něhož byly zahrnuty i podněty z několika veřejných setkání, se minulý týden seznámili olomoučtí radní. Ti nyní schválili předložený návrh rozdělení města na čtyři zóny a uložili zpracovatelům pokračovat v dopracování návrhu.
„Jedním z důvodů pro pořízení parkovací politiky jsou problémy s parkováním na sídlištích. Ta byla budována převážně v 70. a 80. letech minulého století pro zcela odlišný stupeň automobilizace,“ vysvětluje primátor Mirek Žbánek. „Dalším důvodem pro vypracování strategie jsou specifické podmínky v centru města a jeho nejbližším okolí, zejména na hranici zóny placeného parkování, kde nechává auta velké množství řidičů, kteří míří do centra a nechtějí za parkování platit. Z toho vzniká přetlak statické dopravy v těchto ulicích a logicky i nespokojenost rezidentů. Radnice chce situaci řešit koncepčně. „Zlepšit situaci by mělo pomoci zavedení zóny C v širším centru a rovněž navržená zóna D zahrnující sídliště,“ doplnil primátor.
Návrhu předcházela analýza současného stavu. Z ní vyplynulo, že v ulicích města běžně parkuje 22 tisíc vozidel, která mají k dispozici 24 tisíc legálních parkovacích míst. To by tedy čistě teoreticky mělo stačit, jenže ve skutečnosti neodpovídá lokalizace parkovacích ploch reálným požadavkům motoristů. Další věcí je, že do města denně přijíždí množství motoristů odjinud. Vybudování nových parkovacích ploch je nákladné a může být komplikované například z pohledu vlastnických vztahů, proto tedy jde o možnost až v dlouhodobém výhledu. Pro krátkodobý a střednědobý výhled je nutné pracovat se stávající kapacitou parkovišť.
Podle zkušeností z jiných měst lze jít několika cestami. Striktním omezením počtu parkovacích míst v centru, omezením počtu vozidel na jednu domácnost, stanovením vyhrazených parkovacích zón pro rezidenty nebo cenovým zvýhodněním rezidentů při placeném parkování. V Olomouci by se mělo jít poslední cestou zavedení více zón a odlišných sazeb pro rezidenty a pro motoristy odjinud. „Smyslem toho kroku je zajistit vyšší šanci, že zaparkuji tam, kde zaparkovat chci a potřebuji,“ komentuje návrh primátor Žbánek.
Dokument navrhuje rozčlenit ulice města do čtyř zón s odlišnými pravidly. Jedná se o pěší zónu, stávající zónu placeného parkování neboli historické centrum, a dále novou zónu širší centrum a novou zónu sídliště. V nejbližších týdnech bude následovat definování pravidel pro jednotlivé zóny. Například rozdělení každé zóny do několika oblastí, doby zpoplatnění, výše jednotlivých poplatků, a další. S tím jak bude konečný návrh vypadat, bude veřejnost seznámena na počátku příštího roku.
Autoři dokumentu navrhují i vytvoření nového fondu mobility. Do něj by měly následně mířit veškeré výnosy z poplatků za parkování, a v budoucnu by měl být tento fond využit právě pro řešení navýšení parkovacích kapacit.
Součástí veřejného projednání byl také průzkum veřejného mínění obyvatel města. „Názor obyvatel, kteří se již nyní nacházejí v zóně placeného parkování, k navrhovaným úpravám včetně modelových cen, byl veskrze pozitivní. Většina se přiklání i k razantnějšímu zvýšení uvedených cen. Naproti tomu obyvatelé z těch částí, kde se nyní neplatí, zejména ze sídlišť, byli k návrhu spíše skeptičtí. Na čem panovala všeobecná shoda, bylo razantní zvýšení poplatků za druhé a případně další auto“ uvedl Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta na základě zkušenosti z veřejných projednání.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.