čtvrtek, 18. června 2020, 10:00
Zhruba 200 loštických pohárů z archeologických nálezů a především ucelený chronologický vývoj tohoto unikátního druhu keramiky přináší nová expozice, která se dnes otevřela v Památníku Adolfa Kašpara v Lošticích. Silnou tradici hrnčířství regionu zachycuje od období pravěku až do počátku 20. století. Expozice, která vznikala dva roky, zabrala celé přízemí památníku, řekl kurátor Jakub Halama z Vlastivědného muzea v Šumperku.
Cílem expozice bylo podle něj představit fenomén takzvaných loštických pohárů, keramických nádob vyráběných v 15. a 16. století v hrnčířských dílnách v Lošticích a v okolí. „Byly velmi bizarní, byly totiž vyráběny z místního grafitického těsta s příměsí pyritu, který se při vysokých teplotách vysrážel do puchýřků či bublinek, a vznikal tak zvláštní povrch. Zřejmě k údivu místních hrnčířů nastal o toto zboží velký zájem a tyto poháry byly distribuovány po celé střední Evropě,“ uvedl Halama.
Svou největší proslulost poháry zažily v druhé polovině 15. století a v první polovině 16. století. Našly uplatnění i v tehdejších uměleckých dílech, loštický pohár je zachycen například jako symbol neřesti na obraze Zahrada pozemských rozkoší od Hieronyma Bosche.
Autoři výstavy se rozhodli tento fenomén představit uceleně, expozice se tak zaměřuje na celou tradici loštického hrnčířství. První část výstavy mapuje keramickou produkci od neolitu, přes dobu bronzovou až do raného středověku. Největší důraz je pak kladen na vrcholný středověk a raný novověk, zhruba od 13. po 16. století. Vystaveno je zde zhruba 200 pohárů. „Snažili jsme se projít depozitáře, měli jsme v rukou tisíce nádob, než jsme vybrali ty nejlepší. Snažili jsme se také ukázat veškeré aspekty loštických pohárů. Různě se totiž liší rozměry, povrchem, počtem oušek či výzdobou. Trošku bizarní je i vitrína věnovaná nepodařeným výpalům,“ doplnil kurátor.
Expozice má však časový přesah daleko větší. Hrnčířská tradice byla v Lošticích podle odborníků velmi živá až do 20. století. Prezentovány jsou v této části i velkoformátové fotografie posledních známých hrnčířů ze začátku 20. století, ale i řada exponátů, které s hrnčířským řemeslem souvisí. Autoři expozice také návštěvníkům představují, jak produkce hrnčířské keramiky vznikala od těžby kvalitní hlíny, přes tvarování nádob, vypalování a vystavení na policích hrnčířů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.