sobota 23. listopadu 2024 Klement

Téměř po čtyřiceti letech se známá lokomotiva z prostějovského přednádraží stěhuje do muzea

Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostane nový domov. České dráhy se technickou památku rozhodly skrýt před vandaly a vlivy počasí a historický klenot tak zachovat k dalšímu vystavování. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv tak bude umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde bude na přelomu roku 2017 a 2018 zrenovován a vystaven v expozici.

Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř 40 let, kdy se lokomotiva stala už zažitým symbolem přednádražního prostoru, byla ale několikrát cílem útoků vandalů. Naposledy loni v červenci na místo, kde dříve stával topič, někdo hodil zapálený hadr a naštěstí došlo jen k malému požáru. Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady a nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu. Nově tak najde místo mezi řadou dalších unikátních klenotů v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka.

„V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka se specializujeme na staré historické stroje a útočiště u nás našla řada technických unikátů. Mezi ně lokomotiva řady 310.127, která byla řadu let umístěná v Prostějově, určitě patří. Už od roku 1999 se zabýváme renovací, údržbou i provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají teď pro změnu radost železničním nadšencům. Momentálně máme ve svém držení přes 30 parních lokomotiv. I „prostějovskou“ mašinku chceme opravit alespoň do vystavovatelného stavu, tak aby i ona mohla brzy sloužit pro potěchu všem zájemcům o historii dopravy,“ přibližuje nejbližší osud mašinky vrchní přednosta Depa historických vozidel a ČD Muzea v Lužné u Rakovníka Miloslav Kothera.

Jedná se o malou původně lokálkovou lokomotivu vyrobenou v roce 1889 a charakteristickou pro vedlejší tratě na Moravě a ve Slezsku. Stejný typ lokomotivy „hrál“ například ve filmu Páni kluci, i když se jedná o jiný kus. Maximální rychlost lokomotivy byla 40 km/h. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři. Na její opravu finančně přispěla v roce 2008 i prostějovská radnice.

Tisková zpráva | Foto By Marie Čcheidzeová (Own work) [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.