úterý, 24. dubna 2018, 18:20
Novým ředitelem Moravského divadla Olomouc bude sedmadvacetiletý rodák z Prostějova David Gerneš. Vystudoval vysokou školu ekonomickou a zároveň katedru produkce na DAMU. Od 1. října 2018 bude ředitelem nejvýznamnější kulturní instituce v Olomouckém kraji.
Během studií se věnoval divadlu v nezávislé sféře, kdy spolupracoval s divadelním souborem Geisslers Hofcomoediaten. Společně s nimi a se souborem Tygr v tísni byl u otevření VILY Štvanice, mimo jiné spolupracoval na Pražském Quadriennale, kde organizoval studentskou přehlídku divadel. Mezi jeho další aktivity patří spolupráce s Cirqueonem na lodi bratří Formanů. Poté přesídlil do Mikulova, kde se stal ředitelem Mikulovské rozvojové, což je městská firma zabývající se pořádáním kulturních akcí ve městě. Tou nejzásadnější je Pálavské vinobraní, které každý rok navštíví přes padesát tisíc návštěvníků. David Gerneš bude od října 2018 novým ředitelem Moravského divadla Olomouc. Davida jsem poprosil o rozhovor a jelikož se známe ze studií na gymnáziu, v rozhovoru si tykáme.
Proč jsi se přihlásil na ředitele Moravského divadla Olomouc?
Jsem původem z Otaslavic, což je vesnice kousek od Prostějova a zároveň celá má profesní kariéra je spjata s kulturou a obzvlášť s divadlem. Vždy jsem si přál skloubit práci v divadle a život ve svém rodném kraji. Když se naskytla příležitost vést nejvýznamnější instituci v oblasti kultury v Olomouckém kraji, tak jsem neváhal a podal si přihlášku do výběrového řízení.
Je ti sedmadvacet let, jsi mladej kluk. Jak těžké pro tebe bude řídit kolektiv lidí, kteří jsou mnohdy daleko starší než ty, tak, aby k tobě cítili nějaký respekt?
Jsem si vědom toho, že pro někoho může být můj věk problém. Já si však myslím, že věk není zásluha, ale číslo, které o člověku zase až tolik nevypovídá. Budu se snažit přistupovat k práci v tak významné instituci s co největší pokorou a svoji každodenní prací a svým nasazením přesvědčovat lidi o tom, že i přes svůj věk dokážu být člověkem na svém místě. Mimo pracovitosti je pak důležité přesvědčovat své kolegy o cestě, na kterou se chci dát a to formou vzájemného dialogu. Určitě si nemyslím, že mám patent na rozum, proto je důležité naslouchat druhým a až na základě diskuze vynášet konečná rozhodnutí.
Co teď vlastně nastane? Budeš nějak zjišťovat, co jako ředitel divadla budeš dělat?
Základní představu o tom, co budu jako ředitel divadla dělat, samozřejmě mám. Je však teď důležité seznámit se s věcmi, které nejsou pro člověka z venku viditelné. Počítám s tím, že bych se nejprve měl domluvit s vedením města na dalším postupu. Hned poté bych se rád potkal se současným ředitelem, panem Hekelou. Doufám, že bude vstřícný a že mi při postupném předávání agendy bude nápomocen. Rád bych navázal na jeho úspěchy a dále rozvíjel divadlo. Určitě mým cílem není zbořit vše, co zde během svého působení budoval. Samozřejmě bych se rád osobně seznámil se uměleckými šéfy a dalšími lidmi v divadle.
Je něco, o čem už teď víš, že bys chtěl v Moravském divadle změnit?
Trošku navážu na předchozí otázku. Do výběrového řízení jsem šel s koncepcí, která obsahovala některé návrhy na budoucí směřování divadla. Avšak nejprve bych je rád představil lidem z divadla a zároveň bych chtěl divadlo poznat více zevnitř, abych nedělal nějaká unáhlená rozhodnutí, jen na základě pohledu člověka zvenčí.
Na začátku jsi řekl, že jsi divadelník. Chtěl by sis zahrát na prknech Moravského divadla? Byla by to asi sranda, kdyby některou z rolí hrál ředitel.
To by asi sranda byla, ale můj herecký talent není velký a myslím, že by diváci nebyli nadšeni. Ba dokonce by mohlo hrozit mé vypískání z jeviště. Proto nechám hraní těm, co to opravdu umí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.