sobota 23. listopadu 2024 Klement

Rozpočet města na příští rok je schválený. Nepočítá se stavbou tramvajové trati na Nové Sady

Olomoucká městská rada schválila návrh rozpočtu města na příští rok, který proti původním plánům neobsahuje stamilionové investice do stavby další části tramvajové trati na sídlišti Nové Sady a odpadového centra. Peníze město investuje do oprav infrastruktury. Po jednání rady to řekl primátorův náměstek Otakar Bačák (spOLečně). Návrh rozpočtu musí ještě schválit zastupitelstvo.

V září zastupitelstvo předběžně schválilo zařazení čtyř velkých investic zhruba za 900 milionů korun do připravovaného rozpočtu na příští rok i způsob jejich financování. Město počítalo s tím, že by si na ně vzalo úvěr až 450 milionů. S pomocí této půjčky chtěla radnice spolufinancovat připravené prodloužení tramvajové trati do Nových Sadů, odpadové centrum, opravu tramvajové trati v centru města i zlepšení průjezdu po Foerstrově ulici.

Olomouc si v předchozích letech půjčovala peníze hlavně na velké investice do městské infrastruktury. Na konci loňského roku dlužila 1,865 miliardy korun.

Čtyři velké investice by si podle propočtů radnice vyžádaly celkem 904 milionů korun, z toho dotace měla pokrýt 464 milionů. Úvěr ve výši až 450 milionů korun měl podle původního plánu sloužit na dofinancování té části investičních projektů, kterou musí zaplatit město.

„Návrh rozpočtu na rok 2020 v tuto chvíli výstavbu tramvajové trati a odpadového centra nezahrnuje. Je to z toho důvodu, že původně plánovaný úvěr v celkovém objemu až 450 milionů korun bude nutné použít pro akce, které mají větší důležitost pro chod města," řekl Bačák. Naopak rekonstrukce tramvajové trati v centru Olomouce a oprava Foerstrovy ulice podle něj v rozpočtu nadále figurují.

 
VIZUALIZACE: Stavba tramvajová trati na Nové Sady by mohla začít příští rok

Statutární město Olomouc získala povolení na stavbu nové tramvajové trati o délce 1180 metrů. Trať spojí ulice Schweitzerovu a Rooseveltovu a stavba by mohla začít už v roce 2020. Vyplývá to z oznámení na úřední desce Drážního úřadu.

Odpadové centrum má stát 250 milionů korun a druhá etapa tramvajové trati 508 milionů korun. Bačák upozornil, že radnice by v listopadu měla znát cenové nabídky firem, které se ucházejí o stavbu tramvajové trati, a důkladně je poté posoudí. Pokud by kalkulace vycházela z pohledu městských peněz příznivě, lze projekt podle Bačáka dodatečně zařadit do rozpočtu na příští rok. Odpadové centrum by mohlo přijít na řadu v letech 2021 až 2023, aniž by město přišlo o možnost získat na tento projekt dotaci.

Přijetí nového úvěru na investice v srpnu doporučil finanční výbor zastupitelstva. Podmínkou ovšem je, že mezi lety 2018 a 2022 se zadlužení města sníží minimálně o 100 milionů. Pokud si město úvěr na spolufinancování investic vezme, tak podle opozičního zastupitele Viktora Ticháka (Piráti a Starostové) v příštích letech výrazně vzrostou splátky půjček. Zatímco loni činily 98 milionů korun a letos zhruba 134 milionů, tak v roce 2023 by obnášely 175 milionů korun. Vyšší splátky by pak podle Ticháka mohly výrazně omezit investiční možnosti města při současném zvýšení zadlužení.

Autoři | Foto Moravia.cz

Štítky ČR, správa, doprava, odpady, rozpočet, 2020, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.