středa, 28. listopadu 2018, 20:30
V dalším dílu Politické koridy jsme se zeptali na názor zastupitelských klubů, co se týče dopravní situace ve městě. Jak odpovídaly jednotlivé zastupitelské kluby?
Jak hodnotíte zajištění a řešení plynulosti dopravy v exponovaných místech v Olomouci (Žižkovo náměstí, Hlavní nádraží…) v návaznosti na probíhající stavbu protipovodňových opatření? Je něco, co byste změnili?
Otázka byla položena předsedovi zastupitelského klubu e-mailem ve středu 21. listopadu v 13:30, předsedové či jejich zástupci, měli čas odpovědět do středy 28. listopadu, do 12:00.
Odpovědi zastupitelů jsou řazeny podle času doručení do redakce:
V souvislosti s opravou mostu Na ulici Komenského se zásadně změnily dopravní proudy na území města. Řidiči si museli najít alternativní dopravní cestu pro své účely.
Je pravdou, že se řidiči dokázali se změnou situace obdivuhodně vypořádat. Celkem je situace na ulicích nábřeží Přemyslovců a Žižkově náměstí dle mého názoru únosná. Aut zde nepřibylo, pouze se natěsnaly do tří proudů místo čtyř a vypnutí semaforů situaci nevyhrotilo, ale v ranní a odpolední špičce je zácpa více vidět. Chápu, že touto situací nejsou nadšeni mimoolomoučtí řidiči, kteří mají problém s jízdou tramvají. Spíše mně trápí problém bezohledného parkování a bezohlední řidiči. Zaparkovaná auta stojí leckde skoro v křižovatce, znesnadňují výhled do křižovatky a tím se prodlužuje doba opuštění křižovatky. Tady chybí práce městské a státní policie a v tomto ohledu se přikláním k tvrdšímu potrestání neukázněných řidičů.
Co se týče situace okolo hlavního nádraží, je to celkem podobné. Jedná se o další alternativní cestu a zhuštění dopravy se opět projevuje ráno a odpoledne. Zde potřeba pochválit řidiče, jak se dokáží slušně tzv. zipovat z ulic Masarykova a Jeremenkova v klidu a bez agresivity, ale ani zde bezohledný řidič není výjimkou.
Měnit něco v této době, kdy řidiči mají načtenu svoji trasu, je celkem zbytečné, spíše bych doporučil porovnat jednosměrky na Černé cestě, tak aby jedna cesta byla ke Klášternímu hradisku a druhá cesta z Klášterního hradiska. Tady nejvíc bezohlednost řidičů je znát.
Rozdělil bych svou odpověď na hledisko aktuální a dlouhodobé. Nyní je situaci třeba neprodleně řešit, a to i kdyby tam musel stát policista. Doprava je nepřehledná, řidiči jsou nuceni velmi riskovat na obou křižovatkách, kde jsou dlouhodobě vypnuté semafory. Městská policie se odvolává na Technické služby: prý to zkusily zapnout a bylo to horší. Semafory se ale snad dají seřídit. Vypnout je není řešení. Navíc je nutno myslet i na chodce, kteří mají při vypnutých semaforech přednost, přesto je pro ně tato situace extrémně nebezpečná. Bydlím kousek od křižovatky na Žižkově náměstí a nebaví mě z okna opakovaně pozorovat modré majáky. Musí zasednout krizový štáb, který zná i pojmy "mobilní semafory" nebo "dočasné přechody" a vyřeší situaci okamžitě a dobře.
Druhá věc je fakt, že je doprava ve městě dlouhodobě přetížená. V podobných případech bývá v jiných městech zvykem nabídnout po dobu rekonstrukce MHD zdarma, alespoň na dané trase. Pro další podobné stavby bude důležité začít myslet dopředu, s vizí města 21. století, kde jsou všechny křižovatky smart. Města, kde lidé používají více MHD a parkují na záchytných parkovištích. Města, kde na sebe navazují cyklostezky. Města, kde je možné auto nechat doma a používat ho jen na výlety mimo Olomouc.
Situace je zoufalá - především přejít ulici od Pedagogické fakulty k budově policie je o život pro pomalé chodce nebo matky s kočárky. Řešením by mohlo být zvážení směrů jednosměrných ulic - zprůjezdnit jednosměrně od Dobrovského přes most na ulici Komenského nábř. Přemyslovců jednosměrně od Dobrovského k tř.1. máje a jednosměrně z 1. máje naopak skrz Jiřího z Poděbrad směrem na Dobrovského. Na Žižkově náměstí je nezbytné buď efektivně nastavit světelnou signalizaci nebo zajistit řízený provoz Policií ČR. Kontrola Městskou policií dodržování pěší zóny v Pekařské a Denisově ulici. Zabránit zkratkám ulicemi u Reálky a kolem gymnázia na ulici Jiřího z Poděbrad. Omezit na všech objízdných trasách rychlost na 30 km/hod.
Přednádraží - stávající řešení absolutně nevyhovující a nezvládnuté. Nemá to koncepci, logiku a proto zde vznikají nepřehledné a nebezpečné situace. Víme, že je to nelehké místo, ale takové nemůže řešit provinční projektant, ale jen ti nejlepší z nejlepších. Je nezbytné zadat analýzu situace kvalitnímu nezávislému odborníkovi - tzn. zjistit, co je špatně a navrhnout principy řešení - třeba i etapizaci, ale hlavně netvářit se, že je to v pořádku. Pro konkrétní návrh pak vyzvat buďto špičkové odborníky na tuto problematiku nebo veřejnou soutěž - závěry z výše uvedeného by sloužily jako součást zadání.
Ačkoliv je stavba protipovodňových opatření jednou z nejrozsáhlejších staveb v Olomouci za poslední roky, nemá na širší dopravní systém města až tak velký vliv, jak by mohl člověk předpokládat. Přesto způsobuje stavba nového mostu u Bristolu nemalé problémy nejen místním lidem, kteří bydlí podél objízdných tras. Čekání v kolonách může být pro řidiče nepříjemné, v žádném případě však nejsou ohroženi na zdraví a 5 minut cesty navíc musí strpět - ostatně, jiné možnosti nyní nejsou, silnice nejsou nafukovací.
Nebezpečné situace dnes ale zažívají chodci a cyklisté. Ráno a odpoledne se na Masarykově třídě, Žižkově náměstí nebo i třídě 1. máje tvoří souvislé jedoucí kolony aut. Přejít ulici je velmi obtížné a nezřídka nebezpečné, obzvláště pro rodiče s malými dětmi a seniory.
ProOlomouc tento týden odeslala příslušnému radnímu výzvu, ať situaci neprodleně řeší. Součástí výzvy je návrh několika opatření, která pomohou nebezpečné situace zmírnit - snížení rychlosti, vyznačení míst pro přecházení nebo přísnější vymáhání dodržování dopravních předpisů ze strany řidičů.
Dopravní situace vyvolaná stavbou protipovodňových opatření je podle očekávání špatná. Upřímně, osobně jsem se obával, že bude ještě mnohem horší, ale kritické etapy stavby nás teprve čekají.
Některé detaily stávajícího dopravního řešení nicméně vyvolávají otazníky. Mám na mysli např. vypnutí semaforů na Žižkově náměstí nebo konkrétní dopravní značení na Komenského.
V tomto smyslu jsme se celou záležitostí už zabývali v rámci rady města a náš náměstek dr. Major, který je nově zodpovědný za dopravu, aktuálně připravuje vyhodnocení celé situace a návrhy na případné úpravy nynějšího stavu.
Na dotaz redakce odpověděl po termínu:
Za problematické považuji především Žižkovo náměstí. Projet tamní křižovatkou ve směru jízdy od Envelopy je v některých exponovaných časech náročné. Odborníci na dopravu by měli posoudit, zda by nepomohlo zapnutí tamních semaforů. Také se domnívám, že by bylo dobré reagovat na události na třídě 1. máje, kde v posledních týdnech došlo dle mých informací k několika kolizím chodců s automobily. Po dobu výstavby protipovodňových opatření a s ní související změnou v dopravě bych doporučoval zvážit snížení rychlosti na této komunikaci. Zástupce našeho zastupitelského klubu tato témata otevře hned na prvním jednání nově zřízené komise městské rady.
Problematikou se opakovaně zabývala nová rada města a nechala si předložit stanoviska a závěry příslušných pracovníků magistrátu i Policie ČR. Na základě požadavku primátora města Mirka Žbánka na hledání řešení, jak zajistit bezpečný průjezd zmíněným úsekem města, bylo provedeno zkušební spuštění světelné signalizace na křižovatce Žižkovo náměstí, které během několika minut způsobilo dopravní kolaps. Prokázalo však, že stávající řízení křižovatky není technicky schopné provoz řídit. Na základě výsledků měření, které v té souvislosti proběhlo, byla navržena modernizace řídícího systému a rada města uložila příslušnému odboru bezodkladně připravit technický projekt a investici do této modernizace. Její realizace by mohla být záležitostí týdnů, nikoliv měsíců, a podle dopravních expertů by měla komplikovanou dopravní situaci výrazně zlepšit. I nadále však zůstává zavedením objízdných tras průjezdnost městem zvýšeně riziková a je na řidičích i chodcích, aby se chovali obezřetně a ohleduplně, zejména tam, kde se jejich trasy kříží. Tuto odpovědnost z nich žádný řídící systém dopravy nesejme.
Na dotaz redakce neodpověděl.
Na dotaz redakce neodpověděl.