sobota 23. listopadu 2024 Klement

Hrad Helfštýn o víkendu ovládnou modely poválečných aut z Evropy i Ameriky

Pod názvem Poválečná auta na dlani slavnostně odstartuje v sobotu 23. dubna ve 14.00 hodin sezónní výstava zaměřená na vývoj aut z let 1945 až 1990.

Tato dlouhodobá výstava naváže na projekt YOUNGTIMERS z roku 2013, během kterého byl na Helfštýně vystaven průřez tím nejlepším z automobilové produkce Evropy i Spojených států Amerických z druhé poloviny 20. století. Jak nasvědčuje název výstavy, tentokrát se soustředíme na exponáty z poválečného období (1945 – 1990). Prostor hradní galerie vyplní několik stovek modelů zapůjčených z unikátní soukromé sbírky jediného sběratele. Největší prostor dostanou modely v měřítku 1 : 43, obsah výstavy doplní ukázky automobilů v měřítkách: 1 : 18, 1 : 24 i 1 : 87. K vidění budou také dobové reálie a fotografie kultovních vozů. Hradní prostory ozdobí nablýskaní zástupci evropských značek, amerických vozů, ale i ryze české výrobky.

Za všechny exponáty zmiňme alespoň auto, které výstavu propaguje na plakátech a pozvánkách. Zatímco Ameriku „postavil na kola“ Ford T, Velkou Británii Mini, západní Německo VW Brouk, východní Německo Trabant, Itálii Fiat 500 ve Francii tuto práci odvedl Citroën 2CV. První funkční prototypy v počtu 250 kusů byly vyrobeny v roce 1939. Většina z nich však byla zničena, aby se nedostala do rukou Němcům po okupaci Francie. Dochovaly se jen 4 exempláře.

Původní požadavek zněl, aby vozidlo převezlo 4 venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlosti 60 km/h, aniž by se rozbilo jen jedno jediné vejce v ošatce. Sériově vyráběný Citroën 2CV byl veřejně představen na autosalónu v Paříži roku 1948. O vůz byl obrovský zájem a zájemci na něj museli čekat až 2 roky. Od roku 1952 se vozy začaly vyvážet - nejprve do Nizozemska. Do roku 1968 bylo prodáno 2 a půl milionu kusů. O nadčasové koncepci svědčí skutečnost, že zásadnější změnou prošel model až v sedmdesátých letech 20. století.

Projekt doplní materiály zapůjčené z Oldtimer clubu Helfštýn, který na hradě pravidelně zahajuje i ukončuje své výjezdy automobilových a motocyklových veteránů. Zároveň přímo za hradbami Helfštýna už sedmnáctkrát uspořádal svou nejvýznamnější akci - květnový závod Helfštýnský okruh, kterému byl mimo jiné v roce 2001 udělen pohár za nejlépe organizovanou veteránskou akci na Moravě. Letošní Jarní jízda zručnosti je termínově naplánovaná na neděli 24. dubna tj. den začátku výstavy.

Čtěte více:

 

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.