čtvrtek, 21. dubna 2016, 16:32
Pod názvem Poválečná auta na dlani slavnostně odstartuje v sobotu 23. dubna ve 14.00 hodin sezónní výstava zaměřená na vývoj aut z let 1945 až 1990.
Tato dlouhodobá výstava naváže na projekt YOUNGTIMERS z roku 2013, během kterého byl na Helfštýně vystaven průřez tím nejlepším z automobilové produkce Evropy i Spojených států Amerických z druhé poloviny 20. století. Jak nasvědčuje název výstavy, tentokrát se soustředíme na exponáty z poválečného období (1945 – 1990). Prostor hradní galerie vyplní několik stovek modelů zapůjčených z unikátní soukromé sbírky jediného sběratele. Největší prostor dostanou modely v měřítku 1 : 43, obsah výstavy doplní ukázky automobilů v měřítkách: 1 : 18, 1 : 24 i 1 : 87. K vidění budou také dobové reálie a fotografie kultovních vozů. Hradní prostory ozdobí nablýskaní zástupci evropských značek, amerických vozů, ale i ryze české výrobky.
Za všechny exponáty zmiňme alespoň auto, které výstavu propaguje na plakátech a pozvánkách. Zatímco Ameriku „postavil na kola“ Ford T, Velkou Británii Mini, západní Německo VW Brouk, východní Německo Trabant, Itálii Fiat 500 ve Francii tuto práci odvedl Citroën 2CV. První funkční prototypy v počtu 250 kusů byly vyrobeny v roce 1939. Většina z nich však byla zničena, aby se nedostala do rukou Němcům po okupaci Francie. Dochovaly se jen 4 exempláře.
Původní požadavek zněl, aby vozidlo převezlo 4 venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlosti 60 km/h, aniž by se rozbilo jen jedno jediné vejce v ošatce. Sériově vyráběný Citroën 2CV byl veřejně představen na autosalónu v Paříži roku 1948. O vůz byl obrovský zájem a zájemci na něj museli čekat až 2 roky. Od roku 1952 se vozy začaly vyvážet - nejprve do Nizozemska. Do roku 1968 bylo prodáno 2 a půl milionu kusů. O nadčasové koncepci svědčí skutečnost, že zásadnější změnou prošel model až v sedmdesátých letech 20. století.
Projekt doplní materiály zapůjčené z Oldtimer clubu Helfštýn, který na hradě pravidelně zahajuje i ukončuje své výjezdy automobilových a motocyklových veteránů. Zároveň přímo za hradbami Helfštýna už sedmnáctkrát uspořádal svou nejvýznamnější akci - květnový závod Helfštýnský okruh, kterému byl mimo jiné v roce 2001 udělen pohár za nejlépe organizovanou veteránskou akci na Moravě. Letošní Jarní jízda zručnosti je termínově naplánovaná na neděli 24. dubna tj. den začátku výstavy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.