neděle, 10. května 2015, 11:08
Několik set milionů korun s pomocí dotací státu a Evropské unie už investovaly samosprávy v Olomouckém kraji do stavby cyklostezek. Díky masivním investicím má Olomoucký kraj jednou z nejhustších sítí cyklostezek v Česku, které pomáhají v regionu s vysokou nezaměstnaností oživit turistický ruch. Města a obce cyklostezky rozšiřují a cyklisté budou moci i letos vyzkoušet nové úseky.
Z Regionálního operačního programu Střední Morava, jehož prostřednictvím do Olomouckého a Zlínského kraje proudí dotace EU, byly v programovém období 2007 až 2013 na výstavbu cyklostezek schváleny dotace přes 800 milionů korun. Do konce roku 2015, kdy musejí být všechny projekty ukončeny, bude na území Olomouckého a Zlínského kraje vybudováno 181 kilometrů cyklostezek financovaných z ROP.
"Střední Morava v posledních letech zažívá velký rozmach cyklistiky. Města a obce v maximální možné míře využily peníze vyčleněné v ROP Střední Morava na budování nových cyklostezek," komentovala statistiky mluvčí ROP Střední Morava Michaela Linhartová. Loni díky dotacím EU v regionu přibylo 40 kilometrů cyklostezek a letos to budou další desítky kilometrů.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v letech 2000 až 2014 podpořil v Olomouckém kraji 58 staveb cyklostezek 190 miliony korun, což je v Česku druhá nejvyšší částka. Nejvíce peněz proudilo do Zlínského kraje (331 milionů). Stavbu cyklostezek od roku 2004 finančně podporuje i Olomoucký kraj. Od vzniku programu poskytlo hejtmanství obcím více než 74 milionů a přispělo k výstavbě 80 úseků cyklostezek v délce 84 kilometrů.
Olomoucký kraj má nyní jednu z nejrozsáhlejších sítí cyklostezek v zemi. Na začátku roku 2011 jich zde podle Centra dopravního výzkumu bylo 171 kilometrů, což regionu vyneslo páté místo za Prahou, Středočeským, Moravskoslezským a Zlínským krajem. Aktuální statistiky Centrum dopravního výzkumu zatím nezveřejnilo, v Olomouckém kraji ale za dva poslední roky přibylo několik desítek kilometrů cyklostezek.
Síť cyklostezek buduje například Olomouc, kde už měří přes 60 kilometrů. Také v Přerově se síť cyklostezek rozšiřuje. Město se rozhodlo ještě letos u hlavního vlakového nádraží postavit skleněný parkovací dům pro kola. Objekt za více než osm milionů korun by měl pojmout až 120 jízdních kol.
Cyklostezky pomáhají i rozvoji turistiky. Obce na Šumpersku a Jesenicku se snaží přilákat turisty na novou cyklostezku Stopami krve v Jeseníkách, která vede místy spjatými s čarodějnickými procesy. Města vycházejí vstříc cyklistům i speciální autobusovou linkou lemující cyklistickou stezku Bečva. Letos nabídne pro velký zájem téměř dvojnásobek spojů. Cyklobusem mezi Přerovem a beskydským horským sedlem Bumbálka mohou lidé jezdit v určité dny od června do října. Linkou se jich loni svezlo 900.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.