pátek, 1. května 2020, 16:30
I když kýchání není jedním z projevů onemocnění Covid-19, alergici trpící kvůli pylové sezóně se přesto setkávají s negativním přístupem okolí. Edit Martínková proto přišla s nápadem, jak rozšířit povědomí o tomto problému a alergikům trochu ulehčit život. Iniciativa “sponka pro alergiky” vyvolala na sociálních sítích velký ohlas.
Pylová sezóna je v plném proudu a alergikům tak nastávají těžké časy. Onemocnění Covid-19 jim ale přináší další nepříjemnosti, mnoho alergiků se totiž na ulicích bojí kýchat kvůli možné negativní reakci okolí. „Paní, u které kupuji maso, mi pověděla příběh jejího přítele, astmatika. Ten se málem zadusil ve vlaku jen proto, aby nekýchl. Sice nejsem alergik, ale nejsem ani člověk, kterému by byly takové věci jedno. Přes tuto koronavirovou zkoušku se dostaneme jedině tak, že budeme na stejné lodi, že se budeme navzájem respektovat a brát ohledy na ty, které korona zasáhla nejvíce. A mezi ty patří i alergici,” vysvětluje Edit Martínková, autorka iniciativy „sponka pro alergiky”.
Řešení, jak umožnit alergikům volně dýchat, aniž by se museli bát hysterických reakcí, vzniklo podle Edit asi za dvě hodiny. Spočívá v tom, že si alergici připnou na roušku sponku, kterou dají okolí najevo, že kýchání je pouze projevem alergie a nemohou s ním nic dělat. „Začala jsem přemýšlet, jak by to šlo řešit. Muselo to být něco jednoduchého, pro všechny dostupného a viditelného. A nesmělo to překážet. Po dvou hodinách vznikla "sponka pro alergiky"," vysvětluje svoji myšlenku. Sponka by podle ní měla být hlavně bezpečná a dobře viditelná. Na motivu nezáleží, i když někteří pochopili, že sponka musí být s květinou.
Projekt měl na sociálních sítích velké ohlasy, za což je autorka vděčná. Její původní příspěvek na Facebooku nasbíral více než 25 tisíc sdílení a stovky komentářů. Mnoho lidí se svěřovalo s vlastními negativními zkušenostmi či chválilo projekt jako dobrý nápad. „Tohle vyzkouším. Zrovna dneska mne jeden důchodce v obchodě za kýchání div neumlátil máslem. Lidem nevysvětlíte, ze máte zrovna alergickou reakci,” napsala jedna z komentujících Veronika H.
Podle Edit je důležité rozšířit informaci o alergicích a významu sponek co nejvíce. Aktivně tak obepisuje média a politiky, aby se iniciativa mohla rozšířit co nejvíce. Iniciativu “Sponky pro alergiky” aktivně podpořili také lidé z projektu Český Goodwill. „Informaci o projektu „sponka pro alergiky" s výzvou ke sdílení jsme uveřejnili ve FB skupině Firmy Firmám, rozeslali jsme ji našim obchodním partnerům a členům rodiny Český Goodwill, a vybrané oceněné firmy jsme také oslovili napřímo s žádostí o sdílení v jejich komunitách. Pomáhat a podporovat dobré věci je přirozeně v nás a je to hluboce zakořeněné i v DNA naší firmy (HPCG). Respekt a vzájemnou úctu je potřeba připomínat vždy a stále, a aktuální zkušenosti alergiků to jen potvrzují. Proto jsme bez váhání projekt podpořili,” vysvětluje výkonná ředitelka HPCG Lenka Hlavatá.
Edit se teď hlavně snaží, aby výzva nezapadla. „Každý si můžeme vybrat, jestli klikneme na tlačítko sdílet. Tato výzva stojí pouze na lidech a jejich vůli si navzájem pomoci. Kdo, když ne my?” ptá se Edit Martínková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.